2021-ben John Howkins The Creative Economy: How People Make Money From Ideas című könyvében az alábbiakban határozta meg az ide tartozó tevékenységeket: reklám, (belső)építészet, művészet, kézműves (kisszériás gyártás) iparágak, divat, film, zene, előadóművészet, írott anyagok, tudományos és technológiai kutatás-fejlesztés, szoftver, játékipar, TV és rádió, valamint videóiparág. Ugyanebben az évben Nagy-Britannia Kulturális, Média és Sportminisztériuma (UK Government Department for Culture, Media and Sport) olyan iparágak összességének határozta meg, amelyek „az egyéni képességeknek, kreativitásnak és tehetségnek alapjain jön létre, jövedelmet (vagyont) és munkahelyeket teremt hosszú távon és jelentős szellemi értéket hoz létre”. A hosszú táv itt tényleg éveket, akár évtizedeket is jelenthet: Marilyn Monroe és Elvis Presley szellemi hagyatéka ma is jó pénzt hoz az örökösöknek, de a 85 évesen meghalt, egykori modell Bettie Page halála utáni bevétele is millió dollárban mérhető.
A már említett brit szervezet 2015-ben kilenc kreatívipari szektort határozott meg:
- Reklám és marketing
- Építészet
- Kézműves termékek (Crafts)
- Termékdesign, tervezőgrafika, divat
- Mozi, televízió, videó, rádió és fényképészet
- Informatika, szoftverfejlesztés és számítástechnikai szolgáltatások
- Írott sajtótermékek / könyvek létrehozása (Publishing)
- Múzeumok, galériák és könyvtárak
- Zene-, és előadóművészet és vizuális művészet
A felsorolásból kimaradt néhány izgalmas iparág (pl. játékipar), de nehéz tökéletes felsorolást alkotni.
Forrás: Hiventures Startup Blog MI A KREATÍV IPAR? (hiventures.hu)
A fentiek alapján tehát elég széles értelemzésben beszélhetünk kreatív iparról. A Hiventures Divat & Design Tőkealapja nevéből adódóan szűkebb fókusszal keresi a tőke befektetésre váró alapítókat. A divat része elsőre egyszerű: olyan, nemzetközi növekedésre képes márkákat keresnek, amelyek valami egyediséget hoznak be a szélsőségesen kompetitív piacra. Ez lehet teljesen kezdő márka is, és lehet olyan, ahol már több szezon értékesítését tudjuk elemezni.
A divatot persze lehet sokkal szélesebben is értelmezni: ha ide sorolható például a hőmérsékletváltó szöveteket, a mesterséges intelligencia alapú ruhatervezést, a 3D modellezést és tervezést, a digitális stylist, valamint a gyártástechnológiák bevezetését, „okosruhák” elkészítését és adatgyűjtés textilen való megoldását, a 3D nyomtatott ruházatot, az alternatív és fenntartható ruhaanyagok létrehozását, a személyre szabást és testreszabást segítő szoftverek elkészítését, a VR/AR öltözők létrehozását – és ekkor már nemcsak a kifutók világa elevenedik meg előttünk, hanem igen komoly mérnöki és gyártási tevékenység a szoftverfejlesztéstől az eszköztervezésig.
A design szintén szerteágazó tevékenység a kockázati tőkealapnál is: a bútor, világítóeszköz, textiláru (nem ruházati), egyéb beton, gipsz, kő-, illetve cementtermék, porcelán- és kerámiatermék, üvegtermék, valamint egyéb designtermék tervezése és gyártása, a gyártási automatizálás, az adatgyűjtés, illetve működési technológiák, az integrált adat-alapú gyártási munkafolyamatok, innovatív CNC-gépek alkalmazása, az induktív, kábelmentes működési technológiák alkalmazása fér bele a Hiventures design értelmezésébe. Azaz az egyedi termékektől a gyártástechnológiáig sok minden, amivel olyan szellemi értéket lehet létrehozni, amely megtalálja a piacát.
Ami elengedhetetlen még: ne csak a termék legyen jó, hanem a csapat is.